Правове регулювання:

Закон України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» 

Правила державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000  № 52/5 (у редакції наказу  Міністерства юстиції України від 24.12.2010 № 3307/5)

Наказ Міністерства юстиції України від 26.08.2015 № 1593/5 «Деякі питання організації роботи відділів державної реєстрації актів цивільного стану, пов’язаної з державною реєстрацією народження дитини» зі змінами внесеними наказом Міністерства юстиції України від 23.02.2016 № 519/5 

Місце державної реєстрації народження:

Державна реєстрація народження дитини проводиться за письмовою або усною заявою батьків чи одного з них за місцем її народження або за місцем проживання батьків (частина друга статті 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»).

Якщо державна реєстрація народження дитини проводиться за місцем проживання батьків чи одного з них, то за їх бажанням місцем народження дитини в актовому записі про народження може бути визначене фактичне місце її народження або місце проживання батьків чи одного з них. 

У разі смерті батьків або в разі якщо вони з інших причин не можуть зареєструвати народження дитини, державна реєстрація проводиться за заявою родичів, інших осіб, уповноваженого представника закладу охорони здоров’я, в якому народилася дитина чи в якому вона перебуває.

У разі смерті батьків або неможливості для них з інших причин зареєструвати народження дитини державна реєстрація провадиться за заявою родичів, інших осіб, уповноваженого представника закладу охорони здоров’я, в якому народилася дитина або в якому на цей час вона перебуває (стаття 144 Сімейного кодексу України).

Перелік документів, що подаються при державній реєстрації народження дитини:

Одночасно з заявою про державну реєстрацію народження подаються:

а) паспорти або паспортні документи, що посвідчують особи батьків (одного з них). Якщо документ, що посвідчує особу одного з батьків, з поважних причин не може бути пред’явлений, то орган державної реєстрації актів цивільного стану не вправі відмовити в державної реєстрації народження дитини. Відомості про другого з батьків у цьому разі зазначаються на підставі свідоцтва про шлюб.

б) паспорт або паспортний документ, що посвідчує особу заявника, у разі, якщо державна реєстрація народження провадиться не батьками, а іншою особою;

в) документ, який є підставою для внесення відомостей про батька дитини (свідоцтво про шлюб, заява матері, спільна заява матері та батька дитини). За відсутності свідоцтва про шлюб підтвердженням зареєстрованого шлюбу може бути відмітка про його державну реєстрацію в паспортах або паспортних документах матері та батька дитини (пункт 12 глави 1 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні).

Підставами для державної реєстрації народження є:

а) медичне свідоцтво про народження форми № 103/о, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.08.2006 N 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024, що видається закладами охорони здоров’я, незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров’я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу форми 103-1/о, форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 25.10.2006 за № 1150/13024  (із змінами) та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров’я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9.

б) медичне свідоцтво про народження, медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу. Ці документи подаються для державної реєстрації народження дитини, яка досягла одного року і більше;

в) акт, складений відповідними посадовими особами (капітаном судна, командиром, начальником потягу тощо) за участю двох свідків і лікаря або фельдшера (якщо лікар або фельдшер були на транспортному засобі), у випадку народження дитини на морському, річковому, повітряному судні, у потязі або в іншому транспортному засобі. У разі відсутності лікаря або фельдшера державна реєстрація народження провадиться на підставі вказаного акта та медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу форми № 103-1/о;

г) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть форми № 106-2/0, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024, у разі мертвонародження.

Ці документи подаються до органу державної реєстрації актів цивільного стану, де реєструється народження. При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження провадиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою (пункт 2 глави 1 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні).

З метою створення сприятливих умов, спрямованих на спрощення доступу громадян до послуг щодо державної реєстрації народження дитини, на  виконання наказу Міністерства юстиції України від 26.08.2015 № 1593/5 «Деякі питання організації роботи відділів державної реєстрації актів цивільного стану, пов’язаної з державною реєстрацією народження дитини» зі змінами внесеними наказом Міністерства юстиції України від 23.02.2016   № 519/5, відділами державної реєстрації актів цивільного стану Харківської області, на території яких є медичний заклад, де приймаються пологи (перелік додається), запроваджено прийняття працівниками відділу документів, необхідних для проведення державної реєстрації народження дитини, та видача свідоцтв про народження дітей,  безпосередньо у медичних закладах.

З цього питання працівниками відділу державної реєстрації актів цивільного стану здійснюється виїзний прийом громадян безпосередньо у заклади охорони здоров’я, де приймаються пологи.

Суть заходу полягає у можливості отримання свідоцтва про народження дитини  ще до виписки з пологового будинку.

Відтепер завдяки проведення державної реєстрації народження дитини та видачі свідоцтв про народження дітей,  безпосередньо у медичних закладах де приймаються пологи  батьки мають можливість отримати найперший документ своїх немовлят – свідоцтво про народження, не витрачаючи зайвого часу на відвідування відділу державної реєстрації актів цивільного стану. 

За бажанням батьків чи одного з них документи для реєстрації місця проживання дитини можуть бути подані органам державної реєстрації актів цивільного стану під час проведення державної реєстрації народження дитини, зокрема і в пологовому будинку.

Для реєстрації місця проживання новонародженої дитини подаються:

  1. письмова заява (додаток 7 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207);

  2. свідоцтво про народження дитини (не подається, оскільки батьки його ще не мають);

  3. квитанція про сплату адміністративного збору (адміністративний збір у розмірі 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати.;

  4. документ, що засвідчує особу законного представника (батьків, усиновлювачів).

* реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників;

У разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності працівника відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків.

Уповноважений працівник перевіряє належність документа, що посвідчує особу батьків (усиновлювачів) або інших законних представників дитини, та документа, що підтверджує повноваження особи як законного представника, особі, яка його надала, їх дійсність, правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання, наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання дитини, про що ним робиться відповідний запис у цій заяві. Прийняті документи передаються до відповідного органу реєстрації (пункт 20 Правил).

Довідка про реєстрацію місця проживання дитини може бути видана разом зі свідоцтвом про народження безпосередньо в половому будинку,  або за бажанням батьків – у відповідному органі реєстрації чи відділі державної реєстрації актів цивільного стану, центрі надання адміністративних послуг, або надіслана поштою (абзац 8 пункту 23 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207).

Заклади охорони здоров’я, де надається послуга з прийому документів, необхідних для проведення реєстрації народження дитини та видачі відповідного свідоцтва працівниками відділів державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області” – додати інформацію у додатку

NB! До кінця 2019 року плануються запровадження у відділах ДРАЦС м. Харкова та Харківської області проекту ювілей народження дитини. Слідкуйте за новинами на нашому сайті!